El 2007 es donava per finalitzat el desdoblament de la C-16 des de Barcelona fins a Berga. Una obra esperada per tots els actors socioeconòmics de la comarca ja que és un important vincle entre les comarques costaneres i les d’interior de Catalunya. Des d’un àmbit comarcal, esdevé una de les vies principals com a suport bàsic per a la mobilitat local i intercomarcal entre el Bages i el Berguedà.
Ara bé, el desdoblament que hi havia previst fins a Puigcerdà, que formava part del projecte estratègic de la via europea E-9 està a hores d’ara encallat.
La C-16 (eix del Llobregat) forma part del projecte de via transfronterera europea E-9 (Barcelona-Toulouse-París-Rotterdam). De fet es podria considerar com una via complementaria del corredor mediterrani de cara al seu finançament. Les dues estructures més importants ja estan acabades (túnel del Cadí, i túnel de Puymorens). I tan sols queden pendents menys de 100 km de carretera per desdoblar.
Una obra com aquesta té un valor transfronterer, una via d’interès europeu que representa una projecció no només per les comarques d’interior de Catalunya i el seu teixit empresarial, per tot el que comporta de moviment de personal i mercaderies, sinó també als Pirineus francesos.
De fet, tant és així, que el desembre del 2010 es va fer la declaració d'Andorra per a l'eix estratègic de la E-9 que van signar els alcaldes de 92 municipis per on hauria de passar l'eix entre Barcelona, Tolouse i París, per demanar que es prioritzés aquesta obra. Un dels punts que van demanar és "atorgar a l'eix de la E-9 una importància estratègica per a l'estructuració equilibrada de Catalunya, Andorra i el Midi-Pyrénnées [...] atesa l'aportació d'innovadores i majors oportunitats que oferiría aquest nou escenari en tots els àmbits..."
Fonts:
- COMÚ D'ANDORRA LA VELLA. Declaració d'Andorra per a l'eix estratègic de la E9
- ACEB. Autovia Berga-Bagà. Revista Actiu (abril 2009)
- DEPARTAMENT POLÍTICA TERRITORIAL I OBRES PÚBLIQUES. Proposta de millora de la capacitat i seguretat de la carretera C16 Berga-Bagà (29 novembre 2013)
- DEPARTAMENT POLÍTICA TERRITORIAL I OBRES PÚBLIQUES. Projecte nova carretera a la C16. Tram: Berga-Bagà (9 març 2009)
- EGISMOBILITÉ. Enquesta per la creació d'un itinerari transpirinenc Toulouse-Barcelona (octubre 2008)
Recull de premsa:
- “Prioritats i recursos”. Article opinió d’Alfredo Pastor. La Vanguardia (7 gener 2014)
- “City of Berga, NJ”. Article opinió de Xavier Gual. Regió 7 (6 desembre 2013)
- CLOTET, Dolors. “Agents socials i polítics veuen en el tercer carril de la C-16 una solució provisional”. Regió 7 (2 desembre 2013)
- CLOTET, Dolors. “El Govern farà una versió low cost del tercer carril de la C-16 de Berga a Bagà”. Regió 7 (30 novembre 2013)
- “Al Berguedà cal reacció i ajuda”. Editorial Regió 7 Catalunya Central. (30 novembre 2013)
- PERONA, Dani. “Agents socials creuen que sense l’autovia fins a Berga la crisi s’hauria notat més”. Regió 7 (9 novembre 2013)
- CLOTET, Dolors. “La patronal reclama acabar l’autovia per assegurar un futur millor per al Berguedà”. Regió 7 (3 novembre 2013)
- “Una inversió més que rendible”. Editorial Regió 7 Catalunya Central. (16 octubre 2013)
- CLOTET, Dolors. “L’eix del Llobregat no tindrà desdoblament i el tercer carril reversible està en dubte”. Regió 7 (15 octubre 2013
- CLOTET, Dolors. “El Berguedà aposta pels Jocs del 2022 per desdoblar l’autovia fins a Bagà”. Regió 7 (4 octubre 2013)
- ACN. “Alcaldes d’Andorra, Catalunya i França reclamen celeritat en les obres de l’eix Barcelona-Tolosa”. Regió 7 (19 desembre 2010)