Firhàbitat suma col·laboracions professionals, noves formacions i s’internacionalitza en la seva tercera edició

 La Fira de la Bioconstrucció i l'Eficiència Energètica se celebrarà del 2 al 4 de juny a Avià

 

El 2, 3 i 4 de juny tindrà lloc a Avià la tercera edició de la Fira de la Bioconstrucció i l'Eficiència Energètica organitzada per l’Associació Comarcal d’Empresaris del Berguedà i l’Ajuntament d’Avià. Firhàbitat és un certamen ja consolidat que en el seu tercer any presentarà un format similar a les dues primeres edicions però amb la incorporació de més col·laboracions professionals, noves formacions i la seva internacionalització amb la presència de professors i estudiants d’arreu d’Europa.

La fira aposta per donar protagonisme als expositors, així com a un programa d'activitats paral·leles i de conferències per a tots els públics. Enguany, una de les principals novetats és que aquestes xerrades estaran dividides en cinc blocs temàtics: materials naturals, eficiència energètica, salut de l'hàbitat, sistemes constructius i habitatge sostenible.

Firhàbitat vol continuar sumant col·laboracions i relacions amb institucions i professionals del sector. Enguany a més de l'Institut Espanyol de Baubiologie –que celebrarà la seva trobada anual durant la fira-, el Gremi de Fusta i Moble de Catalunya - que ja van programar tallers i conferències sobre fusta constructiva- i GEA, també s'han establert relacions amb la Universitat de Girona, amb qui es lliuraran els primers Premis Firhàbitat a les millors tesines del màster de bioconstrucció del centre universitari, i amb la Red de Construcción Con Paja, amb qui s'organitzaran diverses propostes formatives i divulgatives.

Aquestes col·laboracions han permès, entre d’altres, oferir un programa de formacions i tallers que tenen en compte materials naturals per als processos constructius. Concretament es donaran a conèixer tècniques de construcció amb palla, amb terra, amb fusta i amb bambú.

A més, Firhàbitat serà l'escenari de la trobada final del projecte HybridTim, una iniciativa a nivell europeu finançada pel programa Erasmus+ que pretén generar eines docents per a afrontar els nous reptes de la formació en construcció amb fusta. Seran presents a la fira professors i alumnes de Catalunya, Àustria, Dinamarca, Lituània i Letònia en la darrera de les trobades d’aquest projecte internacional. I és que un dels objectius és obrir les portes de Firhàbitat també als estudiants i joves del territori amb la intenció de donar a conèixer el sector de la bioconstrucció i alhora, les seves sortides laborals i professionals.

Com en les edicions passades, la fira aposta perquè els expositors i els professionals trobin el seu lloc en el certamen i estableixin relacions i contactes comercials entre ells, però també es busca que la mostra sigui un aparador i una porta d'entrada a la ciutadania i el públic general que no coneix el sector. Tampoc hi faltaran les activitats infantils, així com el sopar networking amb l’objectiu d’oferir un espai distès de trobada entre professionals del sector.

Firhàbitat compta amb el suport del Consell Comarcal del Berguedà, l’Agència de Desenvolupament del Berguedà, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i també de Banc Sabadell, AGBAR i la Gestora de Runes de la Construcció.

Llegir més

“Fer que passin coses al Berguedà”: els últims quatre anys a l’ACEB

L’actual junta de la patronal tanca el mandat 2019-2023 fent balanç de la feina feta

 

Acaben els quatre anys de mandat de la Junta  actual de l’ACEB. Vàrem començar amb un missatge renovador, amb voluntat activadora i un objectiu central: “fer que passin coses a la comarca”. I certament n’hem fet passar, assolint una posició líder en la defensa de l’economia comarcal.  Ens vàrem comprometre a enfortir aliances amb els ens i les entitats berguedanes i de tota la Catalunya Central. I és un dels aspectes destacats de la nostra acció en aquest quadrienni. 

S’haurien d’haver produït (i culminat) moltes més accions i iniciatives públicoprivades, sobretot des del punt de vista estratègic i en clau de futur. Per nosaltres no ha quedat. De fet, en moltes ocasions ens hem vist empesos a  ser més enllà del nostre pur àmbit d’actuació: la defensa del teixit empresarial del Berguedà. Hem hagut d’ocupar-nos de cobrir els espais buits, desatesos o deixats pels responsables públics. Hem hagut d’anar molt més enllà en la demanda i la reivindicació del bé comú. Perquè el Berguedà necessita captar activitat econòmica però sobretot consolidar el teixit empresarial existent, assegurant el seu creixement i l’ancoratge local, prevenint qualsevol deslocalització.

Hem fet de la posada en servei del polígon comarcal a Olvan la nostra reivindicació principal. A vegades quasi en solitari, a excepció de la total sintonia i col·laboració de l’Ajuntament d’Olvan, hem portat aquesta demanda inajornable a tots els nivells de les administracions, des dels ajuntaments fins a la Generalitat i el govern central. És honest dir que els avenços han estat minsos i quasi tot està per fer. Les previstes però inacceptables traves administratives afegides a la falta de convenciment real i sincer per part de polítics comarcals amb comandament executiu fan que encara estigui tot per culminar.

Hem repetit fins a l’esgotament que malauradament som una comarca de pas a ulls dels de fora i  sobretot als dels que poden decidir sobre les necessitats de tots nosaltres. També hem reiterat la petició justa per obtenir una discriminació positiva i recuperar tot el que hem anat perdent en crisis periòdiques, en tancaments d’activitats històriques o en la fugida constant de talent professional cap a Barcelona o les ciutats veïnes.

Hem volgut denunciar que l’hàbitat polític en general és un obstacle en lloc d’un facilitador de la iniciativa privada. Per tal motiu i per no deixar-nos arrossegar per la manca d’estratègia i resultats per part seva, l’ACEB va confeccionar el document “Visió ACEB per la reactivació”. És un altre punt principal a ressaltar de l’acció de l’entitat en els darrers quatre anys. En ell es recullen les propostes i el nostre criteri sobre cap a on cal enfocar el futur. Va ser una tasca intensa i molt treballada internament la qual només va recollir bones paraules en públic i desinterès en privat per part de les administracions, especialment al Consell Comarcal i a l’Agència de Desenvolupament Econòmic del Berguedà.

Malgrat tot no hem defallit i estem convençuts d’haver condicionat en positiu tota l’acció econòmica, aportant idees, propostes i contactes d’alt nivell que algun dia hauran de fructificar en beneficis col·lectius. Hem estat en contacte amb totes les conselleries del ram, amb tots els consellers que han anat passant, amb tots els alcaldes i els consellers comarcals vinculats als assumptes que ens corresponen.

El llistat que us detallem a continuació de tot el realitzat i la nostra presència regular als mitjans de comunicació (als que els hi volem agrair la difusió de la nostra missió) son les proves fefaents del nostre treball.  Ara correspondrà continuar, encara amb més energia, a la nova junta directiva a punt de ser renovada.

 

L’ACEB 2019-2023 EN DADES

 

Projectes:

Visió de l’ACEB per a la reactivació econòmica del Berguedà, com a eix vertebrador.

 

Impuls i creació de Firhàbitat, la primera Fira de la Bioconstrucció i l’Eficiència Energètica.

 

Portfoli comercial de sòl industrial disponible a curt i mig termini al Berguedà.

 

Impuls de la Formació Professional Ocupacional Dual al Berguedà per a la recuperació de la figura de l’aprenent.

 

Creació de la comissió ACEB Suma i de l’Escola Emprèn+.

 

Implantació comarcal:

S’han donat d’alta com a socis de l’ACEB 90 noves empreses i professionals autònoms.

 

Ocupació:

A través de la borsa de treball s’han gestionat 425 ofertes de les quals s’ha cobert el 46% dels llocs de treball amb perfils professionals de la pròpia borsa.

 

Coneixement i formació:

 S’han format 1.536 persones treballadores i en situació d’atur amb un total de 115 cursos i 6.685 hores de formació.

 

Dinàmica empresarial:

S’ha donat suport, acompanyament i assessorament empresarial a més d’un centenar d’empreses i professionals autònoms del Berguedà.

 

Un miler de persones han participat en 34 jornades tècniques, webinars i afterwoks empresarials organitzats per l’ACEB.

Llegir més

L’ACEB rep el suport de la Fundació “la Caixa” per a la requalificació de persones en situació d’atur

L’entitat rep una aportació de 6.000 euros de la Fundació “la Caixa” a través de CaixaBank per a que la patronal berguedana realitzi accions formatives per afavorir, especialment, la inserció al mercat de treball de dones majors de 30 anys

Fundació “la Caixa”, a través de CaixaBank, renova la col·laboració amb l’Associació Comarcal d’Empresaris del Berguedà per millorar la inserció laboral al Berguedà dins la línia de formació i requalificació de les persones en situació d’atur, en especial dones majors de 30 anys. L’ACEB impartirà una formació dirigida a l’adquisició, la millora i l’actualització permanent de les competències i les qualificacions professionals per afavorir la inserció al mercat de treball.

Concretament, la patronal berguedana utilitzarà aquesta col·laboració per a la realització del certificat de professionalitat de nivell 2 d’Activitats Administratives en la relació amb el client/a obert a quinze persones, preferentment dones majors de 30 anys. Els alumnes realitzaran 800 hores, 680 de les quals són coneixements tècnics i pràctics impartits i desenvolupats dins l’aula, i 120 hores de pràctiques no laborals dins d’una empresa.

Tal i com ha explicat el president de l’ACEB, Josep Maria Serarols, s’ha apostat per aquest certificat de professionalitat concret perquè s’ajusta a les necessitats del mercat de treball local i a les previsions d’ocupació i d’activitat econòmica. “Aquest és un dels perfils més demandats entre les ofertes de feina que arriben a la borsa de treball de l’associació a través del teixit empresarial de la comarca”, ha afegit, “persones amb la formació i qualificació necessàries per a poder treballar com a administratiu/va amb coneixements d’informàtica i ofimàtica i comptabilitat”.

Aquest certificat serveix per acreditar les corresponents qualificacions professionals, així com les competències professionals que capaciten pel desenvolupament d'una activitat laboral. En aquest cas, les activitats principals d’un departament comercial, de compres i/o magatzem, o en un servei de recepció, registre, atenció de reclamacions o atenció postvenda, i a realitzar les funcions a instàncies d'un responsable superior amb l’ús de mitjans informàtics i telemàtics i una llengua estrangera.

El donatiu s’ha materialitzat públicament aquest mes d’abril, entre Joaquim Macià, director d’Institucions de CaixaBank a la direcció territorial Catalunya, i Josep Maria Serarols, president de l’ACEB. Aquesta és la sisena col·laboració entre les dues entitats.

L’ACEB i la Fundació “la Caixa”  treballen per acompanyar i donar eines a les persones en situació d’atur i per oferir facilitats a les petites i mitjanes empreses de la comarca a generar ocupació de qualitat.

Gràcies a la seva capil·laritat territorial, la xarxa d'oficines de CaixaBank, la més gran d'Espanya amb presència a 2.200 municipis, pot detectar les necessitats locals i donar suport a la Fundació ”la Caixa” en la canalització de les ajudes econòmiques adreçades a les entitats socials. L’any 2022, mitjançant les oficines de CaixaBank, s'ha contribuït a impulsar 5.624 projectes socials de 5.041 entitats.

 

 

Llegir més

 L’ACEB Suma organitza la primera trobada d’empresàries i directives del Berguedà, l’Anoia i el Garraf-Penedès

La Torre de l’Amo de Viladomiu Nou acollirà, el 18 de maig, la primera triangular entre les tres entitats per crear un espai d’intercanvi i relació entre empresàries de les tres comarques

Una trobada entre empresàries i directives per reflexionar sobre el paper de la dona en el món dels negocis, com millorar-lo i ampliar la xarxa de contactes. La Torre de l’Amo de Viladomiu Nou (Gironella) acollirà la primera triangular entre l’ACEB Suma, la UEAInquieta i Dones d’Empresa, les associacions d’empresàries i directives del Berguedà, l’Anoia i el Garraf-Penedès.

Les tres entitats sectorials fa mesos que treballen de manera conjunta amb l’objectiu de sumar sinèrgies i unificar objectius per la defensa dels interessos de les dones dins del món empresarial i aquesta serà la primera de les trobades. Amb aquesta triangular es vol crear un espai de relació, d’intercanvi i de negoci entre empresàries i directives de tres comissions i territoris diferents, buscant la col·laboració constant entre negocis dirigits per dones de les tres comarques. Després d’aquesta primera experiència està previst replicar la triangular també a l’Anoia i al Garraf-Penedès amb formats similars.

La jornada de networking tindrà lloc el proper 18 de maig a la Torre de l’Amo de Viladomiu Nou i s’iniciarà amb una visita a l’espai patrimonial. La matinal també inclourà una dinàmica grupal i acabarà amb un dinar a peu dret i un espai de debat i trobada entre els participants.

La matinal està oberta a tothom i té un cost de 28 euros. Cal inscripció prèvia al següent enllaç: https://bit.ly/41KWUTK

 

 

Llegir més

Tècniques de mindfulness per a negociar amb claredat mental

 

 

 

Tècniques de mindfulness per a negociar amb claredat mental

 

Saps com negociar amb la ment clara i serena?

En la jornada que impartirà l'infermera i formadora Carme Guerrero, aprendràs mantenir l'atenció i el focus mental durant la negociació, a negociar des del present sense que la ment divagui i a concentrar-te en situacions negociadores estressants.

Serà el proper dimecres 26 de d'abril, a les 17:30 de la tarda, a les instal·lacions de l’ACEB de Berga.

La sessió és gratuïta però cal inscripció prèvia.

Llegir més

Tecnoestrés laboral: Gestiona'l amb intel·ligència emocional

 

 

 

Tecnoestrés laboral: Gestiona'l amb intel·ligència emocional

 

Saps com gestionar el tecnoestrés?

En la jornada que impartirà la psicòloga Berta Santamaria, aprendràs a prevenir-lo i a aplicar tècniques per a gestionar-lo.

Serà el proper dimecres 22 de març, a les 6 de la tarda, a les instal·lacions de l’ACEB de Berga.

La sessió és gratuïta però cal inscripció prèvia.

Llegir més

Comunicat de l'ACEB sobre el fracàs del pacte de reactivació econòmica del Berguedà

Des de l’ACEB ens adrecem a tots els socis de l’entitat (als qui ens devem en primer terme), a la totalitat del mónempresarial i laboral així com al conjunt de la societat berguedana.

Durant els llargs mesos de la pandèmia, a l’ACEB ens vàrem conjurar en un profund debat intern per elaborar un pla de reactivació econòmica per a la comarca (l’anomenat Visió ACEB 2021-2025). El pla perseguia 3 objectius bàsics:

· Definir les accions clau per la competitivitat present i futura del Berguedà

· Definir un model de seguiment i governança per la correcta execució del pla i

· Buscar l’acord a través del consens públic – privat per impulsar els canvis estructurals necessaris
 

En definitiva, es pretenia reactivar l’activitat econòmica del Berguedà després dels danys generats per la crisi de la COVID i corregir problemes estructurals, que lesionen la competitivitat de la nostra comarca.

L’octubre del 2020, fèiem la presentació en públic de la proposta a diferents agents socioeconòmics i a la classe política berguedana, de la qual vàrem rebre un suport majoritari, tot i que amb diferents nivells d’entusiasme i compromís.

Un any més tard (novembre 2021), l’ACEB ja va comparèixer públicament per denunciar que tant el compromís de les institucions competents com la velocitat en l’execució de les actuacions no era el desitjat. 

No va ser fins quatre mesos més tard (març 2022), quan el Consell Comarcal va anunciar que invertiria 300.000 euros en el Pla de Reactivació Econòmica comarcal i crearia una comissió mixta pel seu impuls, formada per representants polítics, directius del mateix Consell Comarcal i l’Agència de Desenvolupament i membres de l’ACEB.

Durant tot aquest temps, hem vist com altres territoris han tingut la capacitat de progressar amb projectes ambiciosos de promoció econòmica, amb lideratges forts i amb el consens de tots els agents.

Al Berguedà, dos anys i mig després d’aquella presentació, no ens queda altre remei que lamentar que:

1.  No existeix un pla íntegrament consensuat

2.  Només s’han acordat i executat accions menors

3.  No s’ha dotat a la comissió mixta de les funcions i capacitats necessàries perquè sigui àgil i executiva

4. Continuem sense percebre el lideratge, el compromís i la voluntat necessària per part de les institucions responsables. Malauradament, també trobem a faltar massa sovint la fiscalització per part de l’oposició
 

Les muntanyes d’excuses i tota mena de traves subterrànies han estat el dia a dia en tot el que hem intentat construir pel bé comú de tots i també, per descomptat, de les empreses privades que son part essencial del benestar de tots.

No hi ha hagut forma d’aconseguir que el Berguedà canviï el seu curs conjuntural negatiu per ser un lloc amb més valor afegit, amb més treball de qualitat, amb més inversions públiques i privades i amb nivells de desenvolupament similars als de comarques veïnes.

Després de tot aquest temps, dels múltiples intents per impulsar consens i l’agilització de l’execució, ens sentim frustrats i fins i tot enganyats. Si a aquests fets hi sumem el moment que ens toca viure de final de mandat polític i d’entrada en campanyes electorals, tot plegat no ens fa ser gens optimistes.

ÉS PER AQUEST MOTIU QUE L’ACEB HA DECIDIT ABANDONAR EL PLA DE REACTIVACIÓ FINS QUE NO ES DONIN LES CONDICIONS NECESSÀRIES PER DESENVOLUPAR UN PROJECTE D’AQUESTES CARACTERÍSTIQUES.

És el nostre deure informar d’aquests fets a tota la ciutadania, denunciar la frustració recollida amb sinceritat i assumir les accions necessàries.

Llegir més

Neix el Gremi de la Bioconstrucció de Catalunya impulsat per l’ACEB des del Berguedà

La primera de les accions del gremi és la creació de l’Escola de formació professional en Bioconstrucció, ubicada al Berguedà que tindrà la seva seu al Museu del Ciment de Castellar de n’Hug

Llegir més