L’ACEBsuma aporta les claus per liderar en un món volàtil i complex a les empreses del Berguedà

La comissió ACEBsuma ha reunit a una trentena d’empreses en un taller online amb l'objectiu d'analitzar les claus que ens permeten liderar en un context empresarial en contínua evolució

 En l'actual context de crisi provocat per la COVID-19, les empreses han d’afrontar un futur ple d'incertesa i ambigüitat. Durant aquest període marcat per la pandèmia s’està fent palesa de la necessitat d’accelerar la digitalització en el sector empresarial per a continuar sent competitius o, fins i tot, sobreviure. En aquest sentit, la capacitat de resposta de les organitzacions marca la diferència.

Per aprendre a gestionar a aquesta situació tan complexa com la que s'està vivint en l'actualitat, les empreses han de disposar d'eines i recursos per poder afrontar els constants canvis que aniran sorgint en el futur. Per aquest motiu, la comissió d’empresàries i directives del Berguedà, ACEBsuma, ha organitzat el taller online “El món VUCA i les disrupcions” amb l’objectiu de facilitar a les empreses assistents diferents mecanismes i habilitats per adaptar-se a aquest nou entorn.

El terme comú que s’utilitza en descriure aquesta situació és VUCA, un acrònim en anglès de les característiques: volàtil, incert, complex i ambigu, fent referència als sistemes ecològics, socials, polítics i econòmics actuals. Així ho ha explicat la ponent, economista i experta en lideratge i gestió d’equips, Anna Marginet, a una trentena d’empreses del Berguedà, l’Anoia i el Bages.

Tal com ha descrit l’economista, “aquest terme es va adaptar a l’economia l’any 2003 per descriure el context econòmic i social en el qual ens trobem actualment, fruit de la irrupció de les noves tecnologies de la informació i del seu ràpid desenvolupament”. En aquest sentit “la tecnologia avança més de pressa que la ment”.

La globalització ha provocat que aquests canvis siguin constants i molt més ràpids. “Hem de ser conscients que les empreses han d’afrontar, els hi agradi o no, una situació molt volàtil, ja que els canvis no els podem gestionar nosaltres, hi ha factors externs, com l’entorn geopolític, que ens condiciona a tots els nivells”, ha explicat la ponent.

A través d’un discurs motivacional, Marginet ha ofert a les empreses assistents les eines per gestionar com a individus i com a líders un entorn en constant canvi. Segons l’economista, per sobreviure en un món VUCA, és fonamental centrar l'estratègia de negoci en el coneixement i la predictibilitat, abordant-lo des de dues perspectives: la formació constant i l’adaptabilitat als canvis.

En aquest sentit, la realitat és inestable, poc clara i ataca a les nostres rutines professionals. A més, els canvis són cada vegada més freqüents. “En un entorn en el qual els nous avanços tecnològics es produeixen d’una manera tan ràpida, es fa necessària una actualització gairebé immediata dels nostres coneixements, no podem deixar mai d’informar-nos ni de formar-nos, sobretot en l’àmbit digital”, ha recomanat la ponent. 

Un altre tema tractat durant la sessió és el concepte de lideratge. Segons Marginet, “necessitem un lideratge basat en l’aportació d’idees. Un bon líder ha d’aportar sinceritat i transparència i ha de saber delegar i treballar en equip”. D’altra banda, també ha d’aprendre a exercir un lideratge en femení, un estil de lideratge més protector i consensuat caracteritzat per ser tranversal i horitzontal que s’oposa al sistema patriarcal i vertical. En conclusió, “un bon líder ha de saber gestionar emocions i tenir empatia, acceptar els seus errors i trobar l’equilibri entre els seus col·laboradors delegant”, ha conclòs. 

“Les empreses que siguin capaces d'integrar tots aquests coneixements en la seva organització seran capaces d'adaptar-se i emmotllar-se als canvis aconseguint continuar mantenint la competitivitat en el seu mercat”, ha explicat la ponent.

Per acabar, Marginet ha remarcat que “ningú té una solució màgica, però si coneixem el nostre entorn i el problema del nostre client, ens resultarà més fàcil actuar de cara al futur. Hem de mirar, observar i adaptar-nos al canvi el més ràpid possible per poder aprofitar totes les oportunitats que ens vinguin”, ha determinat

Aquest taller forma part d’un conjunt de sessions formatives en línia que s’aniran organitzant des de la comissió d’empresàries i directives del Berguedà per compartir eines i processos de treball que puguin ser útils per a empreses, persones emprenedores i autònomes del Berguedà.

 

LA NOTÍCIA ALS MITJANS